Pengurusan prestasi juga merujuk
kepada bagaimana sesebuah organsasi memanfaatkan aset (manusia, kewangan dan
teknologi) untuk pencapaian matlamat jangka pendek dan jangka panjang
organisasi.
Organisasi mempunyai pelbagai alasan
untuk melaksanakan penilaian prestasi pekerjanya. Antara alasan termasuklah:
1. Memastikan
kandungan kerja, tugasan dan tanggungjawab yang dilaksanakan oleh staf menepati
spesifikasi kerjanya.
2. Mengenal
pasti staf yang berprestasi baik untuk diberikan ganjaran; staf yang
berprestasi rendah untuk dibangunkan dan staf lain untuk tindakan-tindakan
lain.
3. Memberikan
maklum balas kepada staf tentang tahap prestasi serta rancangan untuk
memperbaiki kelemahan mereka.
Kebanyakan organisasi merasakan tugas
untuk membangun dan menguruskan satu sistem penilaian prestasi yang berkesan
merupakan satu tugas pengurusan sumber manusia yang sangat rumit. Kebanyakan
pengurus sumber manusia berasa tidak puas hati dengan tugas yang berkait dengan
penilaian prestasi, kenaikan pangkat, peluang untuk membangun diri dan
sebagainya yang mereka laksanakan. Sistem Pengurusan Prestasi atau Penilaian
Prestasi ini menyediakan kemudahan bagi menetapkan sasaran kerja tahunan
pegawai selaras dengan matlamat organisasi serta membuat penilaian prestasi
tahunan. Melalui proses ini penyelia dan pengurusan dapat menghubungkaitkan
pretasi pegawai kepada pengurusan pembangunan kerjaya, keperluan pembangunan
serta pemilihan penerima anugerah khidmat cemerlang bagi sesebuah organisasi.
Kebanyakan organisasi menilai prestasi
para pekerja mereka dengan menggunakan sistem penilaian prestasi di mana sistem
ini dilihat dapat membantu organisasi meningkatkan membantu organisasi meningkatkan
prestasi dengan memberi tumpuan
kepada akauntabiliti, budaya
ke arah pengukuran
dan ketelusan.
Proses penilaian prestasi boleh
dilakukan dengan beberapa cara mengikut setiap organisasi itu sendiri. Mengikut
Stephen P. Robins (1995), terdapat 3 cara untuk melakukan penilaian prestasi
iaitu;
1.
Absolute Standard.
Pekerja tidak
akan dibezakan di antara satu sama lain atau dengan kata lain tidak ada istilah
berat sebelah untuk menilai setiap pekerja dan pekerja akan dinilai dengan cara
sama rata. Terdapat beberapa cara yang termasuk didalam kumpulan ini, iaitu;
a.
Penulisan Essei.
Cara
ini merupakan cara yang memerlukan pekerja menulis esei yang mengandungi kekuatan,
kelemahan, prestasi yang lalu, potensi dan cadangan untuk peningkatan. Cara
penilaian bagi penulisan esei ini adalah bergantung kepada kebolehan pekerja
dalam menulis. Ianya tidak melibatkan
bentuk yang kompleks atau latihan intensif untuk menyiapkannya.
b. Keadaan Genting (incident critical).
Keadaan
genting lebih memfokuskan terhadap perlakuan utama pekerja dalam membuat perbezaan
di antara tugasan yang berkesan dan tidak berkesan. Perlakuan yang utama di
sini adalah perlakuan yang spesifik, tidak dikenali sebagai peranan
personaliti. Senarai keadaan genting dapat memberikan satu contoh di mana
pekerja menunjukkan sifat yang dikehendaki dan ini boleh dikatakan sebagai
peningkatan.
c.
Senarai Semakan.
Penyelia
menggunakan senarai semakan untuk menyenaraikan penerangan melalui perlakuan
dan memeriksa perlakuan tersebut yang akan diaplikasikan kepada pekerja. Tujuan
utama penyenaraian semakan adalah untuk mengurangkan kos di mana sesebuah
organisasi mempunyai beberapa kategori pekerjaan, senarai semula mesti dibuat
pada setiap kategori. Kebanyakan organisasi membuat senarai semakan melalui
sistem yang diwujudkan di setiap organisasi di mana sistem tersebut membolehkan
penyelia melihat beban tugas yang dibuat oleh pekerja selain daripada
tugas-tugas lain bagi melihat keberkesanan pekerja dalam melakukan tugas
tersebut.
2. Relative
Standard.
Kategori kedua
penilaian prestasi iaitu relative standard di mana pekerja dibandingan antara
pekerja dalam penilaian prestasi pekerja. Terdapat dua cara iaitu taraf
berkumpulan dan taraf individu.
a. Taraf Berkumpulan.
Penilaian prestasi meggunakan
pendekatan secara berkumpulan untuk mengklasifikasikannya.
Penilaian prestasi menggunakan
pendekatan taraf pekerja dalam bentuk ke atas ke bawah.
3. Objektif.
Cara yang
terakhir untuk menilai prestasi adalah objektif. Ianya diaplikasikan dalam
bentuk MBO "Management by Objective". Pada akhir penentuan masa
objektif yang ditentukan (bulanan, suku tahun, setengah tahun atau tahunan)
anda dan pekerja akan duduk bersama dan menilai bagaimanakah prestasi mereka.
Sekiranya objektif tersebut dipilih secara berhati-hati untuk mendapatkan
dimensi prestasi yang sebenar di dalam jawatan dan penulisan pekerja. Mereka
boleh bersiap-sedia untuk dinilai dan mereka juga harus memberikan majikan satu
penilaian yang tepat mengenai prestasi kerja mereka secara keseluruhan.
Rujukan:
Ibrahim Mamat & Zaiton Hassan (2008), Pengurusan Sumber Manusia: Perspektif Modak Insan, Dewan Bahasa dan Pustaka
Mohd Hizam Hanafiah & Zafir Mohd Makhbul (2003), Pengurusan Organisasi: Edisi Kedua, Mc Graw Hill Education
ada kaedah perbandingan berpasangan?
ReplyDelete