Pengenalan
Definasi Latihan (Training).
Latihan ialah sebarang inisiatif
yang diambil oleh organisasi untuk menggalakkan pekerjanya belajar dan menambah
pengetahuan. Ia juga sebagai proses mendidik pekerja baru tentang kemahiran asas
yang mereka perlukan dalam melaksanakan tugas. Latihan lebih menumpukan kepada
pemerolehan pengetahuan bagi jangka masa pendek.
Menurut Poon (1994), latihan adalah
merujuk pada segala usaha terancang organisasi untuk memudahkan pembelajaran
tingkah laku kerja yang tertentu. Usaha ini bertujuan memperbaiki prestasi
semasa dan prestasi masa depan pekerja dengan meningkatkan kebolehan pekerja
melakukan tugas-tugas mereka supaya objektif-objektif organisasi dapat dicapai.
Kebolehan pekerja dapat dipertingkatkan dengan mengubah sikap mereka atau
menambah kemahiran dan pengetahuan mereka.
Menurut Cascio (1989), latihan
terdiri dari program terancang yang direka bentuk untuk menambahbaikan prestasi
diperingkat individu, kumpulan, dan organisasi. Prestasi yang bertambah baik,
sebaliknya menyiratkan bahawa telah terdapat perubahan yang dapat diukur dalam
pengetahuan, kemahiran, sikap dan kelakuan sosial.
Sementara itu, menurut Truelove
(1995), latihan adalah usaha atau ikhtiar untuk menambahkan pengetahuan , kemahiran
dan tingkahlaku yang diperlukan dalam melaksanakan sesuatu perkara yang
berkaitan dengan kerja. Motifnya adalah untuk memperbaiki prestasi pekerja
dengan cara yang khusus. Bagi Ricks, Ginn, dan Daughtrey (1995) berpendapat
bahawa latihan adalah merujuk kepada aktiviti dan pengalaman yang direkabentuk
untuk membangunkan kemahiran, pengetahuan, dan kelakuan atas arahan organisasi.
Latihan selalunya berkait rapat dengan tugas-tugas yang khusus atau yang
berkaitan dengan kerja dan ia direkabentuk untuk mengajar kemahiran yang baru
atau mempertingkatkan kemahiran yang ada. Latihan juga termasuk dalam
penyediaan pekerja untuk melakukan tugas baru.
DEFINISI PEMBANGUNAN
(DEVELOPMENT)
Pembangunan bermaksud
usaha-usaha yang diambil oleh organisasi dalam jangka masa yang panjang untuk
meluaskan pengetahuan, kemahiran dan kebolehan para pekerja terutamanya untuk
pekerja yang telah lama berada di dalam organisasi.
Menurut Francis dan Penn (1994),
daripada sudut ahli ekonomi pekerja, kemahiran adalah harta individu, gabungan
pelbagai pendidikan, latihan dan kebolehan. Manakala menurut ahli psikologi
industri, kemahiran adalah aspek dalam pekerjaan, diperoleh daripada desakan
industri dan teknologi dan tanpa memberikan lebih perhatian dalam hubungan
antara kemahiran pekerjaan dan kemanusiaan. Seterusnya, menurut ahli sejarah
sosial, kemahiran itu lebih fokus pada pembahagian kemahiran kepada kelas
bekerja biasa dan contoh terbaik khasnya dalam pembangunan persatuan sekerja
(Key Concepts in Adult Learning Education and Training, 1996).
Selain itu, kemahiran dapat
didefinisikan sebagai perkara yang memudahkan dalam memberikan sebarang tindak
balas. Ia juga bersifat tetap, tindakbalas automatik serta sama dan
berulang-ulang. Selain
itu, ia juga melibatkan kemahiran sama ada secara mental ataupun psikomotor
(The Guidance of Learning Activities, 1962). Kemahiran juga diertikan
sebagai kebolehan individu meng-uruskan segala aktiviti fizikal dan mental.
Bagaimanapun, kadang kala ia terlibat dalam aktiviti mental sahaja. Kemahiran
memerlukan latihan, usaha yang berterusan dan kawalan supaya lebih efektif dan
efisien (Instructional Technique, 1980). (Zafir
Mohd Makhbul & Fazilah Mohamad Hasun, 2003, Mengurus Latihan dan Kerjaya:
Ke Arah Meningkatkan Kesetiaan Pekerja, Leeds Publications)
Latihan dan pembangunan
adalah bidang yang khusus untuk membantu pihak pengurusan. Program latihan dan
pembangunan keseluruhanya adalah bidang yang rumit dan kompleks. Dalam
organisasi yang kecil, latihan dan pembangunan boleh menjadi mudah, cuma arahan
dari penyelia organisasi. Dalam keadaan yang sebaliknya organisasi tersebut
mungkin mempunyai pusat latihannya sendiri seperti Universiti Motorola yang
dioperasikan oleh Motorola, Inc.
Latihan
dan pembangunan adalah mengenai memberi manusia kemahiran yang akan membolehkan
mereka membangun atau mengembangkan potensi mereka sepenuhnya dan membuat
sumbangan yang maksimum kepada organisasi di mana mereka bekerja, bukan sahaja
pada masa kini tetapi juga pada masa akan datang. Perubahan yang pesat yang
dialami oleh dunia, diikuti dengan perubahan sosial, politik, ekonomi dan
teknologi, memberi kesan kepada dunia perniagaan. Oleh yang demikian,
organisasi harus sentiasa membuat pengubahsuaian organisasi secara luaran dan
dalaman. Bagi menghadapi cabaran akibat perubahan yang berlaku ini, latihan dan
pembangunan merupakan suatu alat yang penting.
Pandangan
umum pihak pengurusan terhadap latihan telah berubah. Mereka tidak lagi
mengadakannya hanya untuk mengambil hati pekerja dengan memberi gambaran bahawa
pengurusan prihatin terhadap hal ehwal dan kebajikan pekerja. Mereka sekarang
melihat latihan sebagai satu keperluan yang wajib diberikan kepada pekerja,
kerana kejayaan organisasi bergantung kepada pekerja. Pekerja sekarang dianggap
sebagai sebahagian daripada keperluan untuk perkembangan organisasi. Anggapan
seperti ini telah lama diamalkan oleh syarikat-syarikat Jepun. Pekerja
diberikan latihan secara berterusan dan dianggap sebahagian daripada pekerjaan
mereka sehingga mereka bersara. Latihan semasa kerja adalah satu amalan standard
dalam syarikat Jepun dan fokus utamanya adalah memberi pengetahuan praktikal
mengenai berbagai bahagian 'functional' dalam organisasi, walaupun ia tidak
berkaitan dengan karier pekerja pada masa hadapan.
Kekerapan
bekerja di berbagai jabatan dalam organisasi dan komunikasi secara berkesan di
kalangan pekerja yang mempunyai berbagai latar belakang adalah dua lagi
matlamat penting dalam program latihan. Stail latihan yang diamalkan oleh
syarikat Jepun ini, dilihat sebagai pelaburan berterusan dalam pengembangan
karier. Di kebanyakan syarikat Jepun, pekerja dimestikan menyimpan catitan atau
rekod taklimat yang telah mereka ikuti. Mereka juga selalunya menyimpan nota
lengkap mengenai latihan dan kekerapan mereka memberi bimbingan dengan
menyampaikan maklumat kepada pekerja lain. Latihan yang berkesan membolehkan
pekerja mempelajari kerja mereka dan mereka kemudian boleh melaksanakan tugas
dengan baik. Latihan yang berterusan diperlukan memandangkan prosedur kerja sentiasa berubah disebabkan pengenalan
dan penggunaan teknologi canggih. (Malaysian
Journal of Social Administration Volume 1, 2002: 79-91)
Berdasarkan
daripada jurnal di atas, di sini dapat disimpulkan bahawa bagi
syarikat-syarikat yang berkembang pesat dan membangun dan mementingkan kemajuan
serta pembangunan organisasi, mereka perlu memandang ke depan dalam memastikan
segala objektif yang dikehendaki tercapai. Hal ini mendorong mereka untuk
menjadikan latihan itu suatu perkara atau aktiviti wajib bagi setiap kakitangan
bertujuan untuk memantapkan lagi prestasi kerja mereka. Contoh bagi organisasi di Malaysia yang
fungsinya sama seperti syarikat-syarikat di Jepun di mana pekerja dimestikan
menyimpan catitan atau rekod taklimat yang telah mereka ikuti dan mereka juga
selalunya menyimpan nota lengkap mengenai latihan dan kekerapan mereka memberi
bimbingan dengan menyampaikan maklumat kepada pekerja lain ialah Universiti
Malaya. Dimasa ini, Universiti Malaya mempraktikkan kepada staf mereka satu
latihan di mana latihan yang menelan belanja yang tinggi, UM akan menghantar
seorang atau dua orang staf untuk mengikuti latihan tersebut. Dan apabila staf
tersebut telah menamatkan latihan tersebut, mereka perlu mempraktikkan apa yang
dipelajari sewaktu latihan tersebut kepada staf di pejabat dengan mengadakan
taklimat ringkas. Dengan cara ini, bukan sahaja staf yang pergi ke latihan
tersebut mendapat ilmu,bahkan staf yang tidak dapat menghadiri latihan tersebut
juga berpeluang untuk mendapat ilmu berkaitan latihan tersebut.
Program
latihan dan pembangunan merupakan usaha-usaha yang berterusan yang diberikan untuk
meningkatkan kemahiran dan pengetahuan pekerja. Latihan merupakan usaha-usaha untuk
meningkatkan kemahiran pekerja atau menumpukan kepada perkaraperkara yang
berkaitan dengan kerja yang memberi manfaat kepada kedua-dua pihak pekerja dan
syarikat. Keperluan latihan kepada pekerja dikenalpasti melalui :-
a.
Penilaian prestasi.
b.
Analisis keatas keperluan pekerjaan.
c.
Analisis organisasi.
d.
Pandangan pekerja
Di
antara proses latihan dan pembangunan staf adalah seperti berikut:
l
Perancangan latihan
Menentukan keperluan organisasi dan pekerja.
Sebagai contoh, di Universiti Malaya, setiap tahun Bahagian Latihan Sumber
Manusia Universiti Malaya (BSM) akan menghantar surat kepada setiap PTj untuk mendapatkan
maklumbalas daripada PTj mengenai keperluan latihan yang diperlukan oleh staf
disetiap PTj. Lanjutan daripada maklumat yang diperolehi, segala latihan yang
diaturkan oleh BSM akan diadakan mengikut keperluan dan permintaan pekerja.
l
Penentuan kelayakan
Menentukan pekerja yang layak diberi
latihan. Kelayakan bagi pekerja yang diberi latihan ditentukan berdasarkan
kepada keperluan atau keutamaan latihan tersebut kepada pekerja.
l
Pentadbiran latihan
Mengenal pasti siapa yang akan
mengendalikan latihan. Pengendalian latihan ini boleh dilakukan sama ada oleh
staf di sesebuah organisasi itu sendiri atau pelatih luar yang dibayar oleh
organisasi. Pada pandangan saya, bagi menjimatkan wang di sesebuah organisasi,
tidak perlu menggunakan khidmat fasilitator daripada luar organisasi untuk
memberikan latihan kerana ianya menelan kos yang banyak. Organisasi perlu memainkan peranan dalam
mengenalpasti staf yang berkelayakan dan
berpotensi untuk menjadi fasilitator sekaligus membimbing sesebuah
latihan. Hal ini bukan sahaja memberikan
penjimatan kepada organisasi tetapi juga dapat mengasah bakat staf yang
berkelayakan dalam mengendalikan latihan.
l
Kursus dan pelaksanaan latihan
Staf yang terlibat akan menyediakan
kurikulum kursus, bahan rujukan, bahan latihan, ujian dan lain-lain. Hal ini
bertujuan untuk memantapkan lagi pengetahuan staf mengenai latihan yang
dihadiri.
Kepentingan Latihan dan
Pembangunan kepada Organisasi dan Pekerja
Kebanyakan
organisasi mampu terus wujud di pasaran walaupun tidak pernah mengadakan
program latihan dan pembangunan untuk kakitangannya. Lebih malang lagi, ada
organisasi berpendapat yang program latihan dan pembangunan ini merupakan satu
pembaziran. Organisasi yang berfikiran begini mungkin boleh terus berada di
pasaran tetapi tidak mempunyai daya saing dan tidak mungkin akan dapat menjadi
pemimpin pasar dalam industry yang diceburinya. Ringkasnya, program latihan dan
pembangunan dapat mencetus dan membentuk daya saing sesebuah organisasi. (Zafir Mohd & Fazilah Mohamad Hasun,
2003, Mengurus Latihan dan Kerjaya: Ke Arah Meningkatkan Kesetiaan Pekerja,
Leeds Publications)
Kesimpulan
Kesimpulan yang boleh diperolehi di sini adalah latihan
dan pembangunan amat penting dalam memastikan sesebuah organisasi itu dapat
mencapai matlamat organisasi dengan jayanya. Selain itu, pekerja yang mempunyai
motivasi yang tinggi sentiasa berusaha untuk memantapkan diri mereka untuk
memperolehi ilmu pengetahuan untuk dipraktikkan dalam tugasan harian
mereka. Bagi organisasi pula, inisiatif
yang diambil bagi memastikan pekerja mereka mencapai standard yang ditetapkan
ketika melaksanakan tugas seharian dapat mendorong organisasi dalam mencapai
matlamat organisasi sama ada matlamat jangka pendek ataupun jangka panjang.
Rujukan
1.
Malaysian Journal of Social
Administration Volume 1, 2002: 79-91
3.
Zafir Mohd Makhbul &
Fazilah Mohamad Hasun, 2003, Mengurus Latihan dan Kerjaya: Ke Arah Meningkatkan
Kesetiaan Pekerja, Leeds Publications
No comments:
Post a Comment