Wednesday, 30 May 2012

Latihan dan Pembangunan


Pengenalan
Definasi Latihan (Training).
Latihan ialah sebarang inisiatif yang diambil oleh organisasi untuk menggalakkan pekerjanya belajar dan menambah pengetahuan. Ia juga sebagai proses mendidik pekerja baru tentang kemahiran asas yang mereka perlukan dalam melaksanakan tugas. Latihan lebih menumpukan kepada pemerolehan pengetahuan bagi jangka masa pendek.
Menurut Poon (1994), latihan adalah merujuk pada segala usaha terancang organisasi untuk memudahkan pembelajaran tingkah laku kerja yang tertentu. Usaha ini bertujuan memperbaiki prestasi semasa dan prestasi masa depan pekerja dengan meningkatkan kebolehan pekerja melakukan tugas-tugas mereka supaya objektif-objektif organisasi dapat dicapai. Kebolehan pekerja dapat dipertingkatkan dengan mengubah sikap mereka atau menambah kemahiran dan pengetahuan mereka.
Menurut Cascio (1989), latihan terdiri dari program terancang yang direka bentuk untuk menambahbaikan prestasi diperingkat individu, kumpulan, dan organisasi. Prestasi yang bertambah baik, sebaliknya menyiratkan bahawa telah terdapat perubahan yang dapat diukur dalam pengetahuan, kemahiran, sikap dan kelakuan sosial.
Sementara itu, menurut Truelove (1995), latihan adalah usaha atau ikhtiar untuk menambahkan pengetahuan , kemahiran dan tingkahlaku yang diperlukan dalam melaksanakan sesuatu perkara yang berkaitan dengan kerja. Motifnya adalah untuk memperbaiki prestasi pekerja dengan cara yang khusus. Bagi Ricks, Ginn, dan Daughtrey (1995) berpendapat bahawa latihan adalah merujuk kepada aktiviti dan pengalaman yang direkabentuk untuk membangunkan kemahiran, pengetahuan, dan kelakuan atas arahan organisasi. Latihan selalunya berkait rapat dengan tugas-tugas yang khusus atau yang berkaitan dengan kerja dan ia direkabentuk untuk mengajar kemahiran yang baru atau mempertingkatkan kemahiran yang ada. Latihan juga termasuk dalam penyediaan pekerja untuk melakukan tugas baru.
DEFINISI PEMBANGUNAN (DEVELOPMENT)
Pembangunan bermaksud usaha-usaha yang diambil oleh organisasi dalam jangka masa yang panjang untuk meluaskan pengetahuan, kemahiran dan kebolehan para pekerja terutamanya untuk pekerja yang telah lama berada di dalam organisasi.
Menurut Francis dan Penn (1994), daripada sudut ahli ekonomi pekerja, kemahiran adalah harta individu, gabungan pelbagai pendidikan, latihan dan kebolehan. Manakala menurut ahli psikologi industri, kemahiran adalah aspek dalam pekerjaan, diperoleh daripada desakan industri dan teknologi dan tanpa memberikan lebih perhatian dalam hubungan antara kemahiran pekerjaan dan kemanusiaan. Seterusnya, menurut ahli sejarah sosial, kemahiran itu lebih fokus pada pembahagian kemahiran kepada kelas bekerja biasa dan contoh terbaik khasnya dalam pembangunan persatuan sekerja (Key Concepts in Adult Learning Education and Training, 1996).

Selain itu, kemahiran dapat didefinisikan sebagai perkara yang memudahkan dalam memberikan sebarang tindak balas. Ia juga bersifat tetap, tindakbalas automatik serta sama dan berulang-ulang. Selain itu, ia juga melibatkan kemahiran sama ada secara mental ataupun psikomotor (The Guidance of Learning Activities, 1962). Kemahiran juga diertikan sebagai kebolehan individu meng-uruskan segala aktiviti fizikal dan mental. Bagaimanapun, kadang kala ia terlibat dalam aktiviti mental sahaja. Kemahiran memerlukan latihan, usaha yang berterusan dan kawalan supaya lebih efektif dan efisien (Instructional Technique, 1980). (Zafir Mohd Makhbul & Fazilah Mohamad Hasun, 2003, Mengurus Latihan dan Kerjaya: Ke Arah Meningkatkan Kesetiaan Pekerja, Leeds Publications)

Latihan dan pembangunan adalah bidang yang khusus untuk membantu pihak pengurusan. Program latihan dan pembangunan keseluruhanya adalah bidang yang rumit dan kompleks. Dalam organisasi yang kecil, latihan dan pembangunan boleh menjadi mudah, cuma arahan dari penyelia organisasi. Dalam keadaan yang sebaliknya organisasi tersebut mungkin mempunyai pusat latihannya sendiri seperti Universiti Motorola yang dioperasikan oleh Motorola, Inc.

Latihan dan pembangunan adalah mengenai memberi manusia kemahiran yang akan membolehkan mereka membangun atau mengembangkan potensi mereka sepenuhnya dan membuat sumbangan yang maksimum kepada organisasi di mana mereka bekerja, bukan sahaja pada masa kini tetapi juga pada masa akan datang. Perubahan yang pesat yang dialami oleh dunia, diikuti dengan perubahan sosial, politik, ekonomi dan teknologi, memberi kesan kepada dunia perniagaan. Oleh yang demikian, organisasi harus sentiasa membuat pengubahsuaian organisasi secara luaran dan dalaman. Bagi menghadapi cabaran akibat perubahan yang berlaku ini, latihan dan pembangunan merupakan suatu alat yang penting.

Pandangan umum pihak pengurusan terhadap latihan telah berubah. Mereka tidak lagi mengadakannya hanya untuk mengambil hati pekerja dengan memberi gambaran bahawa pengurusan prihatin terhadap hal ehwal dan kebajikan pekerja. Mereka sekarang melihat latihan sebagai satu keperluan yang wajib diberikan kepada pekerja, kerana kejayaan organisasi bergantung kepada pekerja. Pekerja sekarang dianggap sebagai sebahagian daripada keperluan untuk perkembangan organisasi. Anggapan seperti ini telah lama diamalkan oleh syarikat-syarikat Jepun. Pekerja diberikan latihan secara berterusan dan dianggap sebahagian daripada pekerjaan mereka sehingga mereka bersara. Latihan semasa kerja adalah satu amalan standard dalam syarikat Jepun dan fokus utamanya adalah memberi pengetahuan praktikal mengenai berbagai bahagian 'functional' dalam organisasi, walaupun ia tidak berkaitan dengan karier pekerja pada masa hadapan.

Kekerapan bekerja di berbagai jabatan dalam organisasi dan komunikasi secara berkesan di kalangan pekerja yang mempunyai berbagai latar belakang adalah dua lagi matlamat penting dalam program latihan. Stail latihan yang diamalkan oleh syarikat Jepun ini, dilihat sebagai pelaburan berterusan dalam pengembangan karier. Di kebanyakan syarikat Jepun, pekerja dimestikan menyimpan catitan atau rekod taklimat yang telah mereka ikuti. Mereka juga selalunya menyimpan nota lengkap mengenai latihan dan kekerapan mereka memberi bimbingan dengan menyampaikan maklumat kepada pekerja lain. Latihan yang berkesan membolehkan pekerja mempelajari kerja mereka dan mereka kemudian boleh melaksanakan tugas dengan baik. Latihan yang berterusan diperlukan memandangkan prosedur  kerja sentiasa berubah disebabkan pengenalan dan penggunaan teknologi canggih. (Malaysian Journal of Social Administration Volume 1, 2002: 79-91)

Berdasarkan daripada jurnal di atas, di sini dapat disimpulkan bahawa bagi syarikat-syarikat yang berkembang pesat dan membangun dan mementingkan kemajuan serta pembangunan organisasi, mereka perlu memandang ke depan dalam memastikan segala objektif yang dikehendaki tercapai. Hal ini mendorong mereka untuk menjadikan latihan itu suatu perkara atau aktiviti wajib bagi setiap kakitangan bertujuan untuk memantapkan lagi prestasi kerja mereka.  Contoh bagi organisasi di Malaysia yang fungsinya sama seperti syarikat-syarikat di Jepun di mana pekerja dimestikan menyimpan catitan atau rekod taklimat yang telah mereka ikuti dan mereka juga selalunya menyimpan nota lengkap mengenai latihan dan kekerapan mereka memberi bimbingan dengan menyampaikan maklumat kepada pekerja lain ialah Universiti Malaya. Dimasa ini, Universiti Malaya mempraktikkan kepada staf mereka satu latihan di mana latihan yang menelan belanja yang tinggi, UM akan menghantar seorang atau dua orang staf untuk mengikuti latihan tersebut. Dan apabila staf tersebut telah menamatkan latihan tersebut, mereka perlu mempraktikkan apa yang dipelajari sewaktu latihan tersebut kepada staf di pejabat dengan mengadakan taklimat ringkas. Dengan cara ini, bukan sahaja staf yang pergi ke latihan tersebut mendapat ilmu,bahkan staf yang tidak dapat menghadiri latihan tersebut juga berpeluang untuk mendapat ilmu berkaitan latihan tersebut.

Program latihan dan pembangunan merupakan usaha-usaha yang berterusan yang diberikan untuk meningkatkan kemahiran dan pengetahuan pekerja. Latihan merupakan usaha-usaha untuk meningkatkan kemahiran pekerja atau menumpukan kepada perkaraperkara yang berkaitan dengan kerja yang memberi manfaat kepada kedua-dua pihak pekerja dan syarikat. Keperluan latihan kepada pekerja dikenalpasti melalui :-

a. Penilaian prestasi.
b. Analisis keatas keperluan pekerjaan.
c. Analisis organisasi.
d. Pandangan pekerja


Di antara proses latihan dan pembangunan staf adalah seperti berikut:

l  Perancangan latihan
Menentukan keperluan organisasi dan pekerja. Sebagai contoh, di Universiti Malaya, setiap tahun Bahagian Latihan Sumber Manusia Universiti Malaya (BSM) akan menghantar surat kepada setiap PTj untuk mendapatkan maklumbalas daripada PTj mengenai keperluan latihan yang diperlukan oleh staf disetiap PTj. Lanjutan daripada maklumat yang diperolehi, segala latihan yang diaturkan oleh BSM akan diadakan mengikut keperluan dan permintaan pekerja.

l  Penentuan kelayakan
Menentukan pekerja yang layak diberi latihan. Kelayakan bagi pekerja yang diberi latihan ditentukan berdasarkan kepada keperluan atau keutamaan latihan tersebut kepada pekerja.

l  Pentadbiran latihan
Mengenal pasti siapa yang akan mengendalikan latihan. Pengendalian latihan ini boleh dilakukan sama ada oleh staf di sesebuah organisasi itu sendiri atau pelatih luar yang dibayar oleh organisasi. Pada pandangan saya, bagi menjimatkan wang di sesebuah organisasi, tidak perlu menggunakan khidmat fasilitator daripada luar organisasi untuk memberikan latihan kerana ianya menelan kos yang banyak.  Organisasi perlu memainkan peranan dalam mengenalpasti staf  yang berkelayakan dan berpotensi untuk menjadi fasilitator sekaligus membimbing sesebuah latihan.  Hal ini bukan sahaja memberikan penjimatan kepada organisasi tetapi juga dapat mengasah bakat staf yang berkelayakan dalam mengendalikan latihan.

l  Kursus dan pelaksanaan latihan
Staf yang terlibat akan menyediakan kurikulum kursus, bahan rujukan, bahan latihan, ujian dan lain-lain. Hal ini bertujuan untuk memantapkan lagi pengetahuan staf mengenai latihan yang dihadiri.


Kepentingan Latihan dan Pembangunan kepada Organisasi dan Pekerja

Kebanyakan organisasi mampu terus wujud di pasaran walaupun tidak pernah mengadakan program latihan dan pembangunan untuk kakitangannya. Lebih malang lagi, ada organisasi berpendapat yang program latihan dan pembangunan ini merupakan satu pembaziran. Organisasi yang berfikiran begini mungkin boleh terus berada di pasaran tetapi tidak mempunyai daya saing dan tidak mungkin akan dapat menjadi pemimpin pasar dalam industry yang diceburinya. Ringkasnya, program latihan dan pembangunan dapat mencetus dan membentuk daya saing sesebuah organisasi. (Zafir Mohd & Fazilah Mohamad Hasun, 2003, Mengurus Latihan dan Kerjaya: Ke Arah Meningkatkan Kesetiaan Pekerja, Leeds Publications)

Kesimpulan

Kesimpulan yang boleh diperolehi di sini adalah latihan dan pembangunan amat penting dalam memastikan sesebuah organisasi itu dapat mencapai matlamat organisasi dengan jayanya. Selain itu, pekerja yang mempunyai motivasi yang tinggi sentiasa berusaha untuk memantapkan diri mereka untuk memperolehi ilmu pengetahuan untuk dipraktikkan dalam tugasan harian mereka.  Bagi organisasi pula, inisiatif yang diambil bagi memastikan pekerja mereka mencapai standard yang ditetapkan ketika melaksanakan tugas seharian dapat mendorong organisasi dalam mencapai matlamat organisasi sama ada matlamat jangka pendek ataupun jangka panjang.

Rujukan

1.            Malaysian Journal of Social Administration Volume 1, 2002: 79-91
3.            Zafir Mohd Makhbul & Fazilah Mohamad Hasun, 2003, Mengurus Latihan dan Kerjaya: Ke Arah Meningkatkan Kesetiaan Pekerja, Leeds Publications

No comments:

Post a Comment