Penilaian prestasi merupakan satu proses yang
sistematik dan formal yang membolehkan pencapaian pekerja diperhati, dinilai,
dicatat, dilapor, dibincangkan dan disusuli bertujuan untuk meningkatkan
kualiti dan kuantiti kerja yang dilakukan oleh pekerja. Penilaian prestasi
berperanan untuk mengukur tahap pencapaian pekerja sama ada mereka telah
Berjaya memenuhi sasaran produktiviti organisasi yang telah ditentukan (Latiff
Sher Mohamed, 1989). (Ab. Aziz Yusof,
2004, Penilaian Prestasi dari Perspektif Pengurusan Sumber Manusia, Penerbit
Universiti Utara Malaysia)
Penilaian
prestasi merupakan suatu proses yang sistematik bagi menilai kekuatan dan
kelemahan pekerja. Penilaian prestasi bertujuan untuk :-
a. Memberi maklumbalas kepada pekerja
berhubung dengan prestasi kerja mereka. Di Universiti Malaya, maklumbalas
kepada pekerja berhubung dengan prestasi kerja mereka adalah melalui penilaian
KPI yang diadakan pada setiap hujung tahun. Pada sesi penilaian tersebut,
majikan dan pekerja akan berbincang mengenai KPI mereka dan segala kekurangan
atau kelemahan yang dilakukan oleh pekerja akan dimaklumkan kepada pekerja
untuk mereka berubah.
b. Menyediakan langkah tertentu untuk
membantu pekerja meningkatkan prestasi. Langkah yang diamalkan di Universiti
Malaya dalam membantu pekerja dalam meningkatkan prestasi adalah dengan
menghantar pekerja yang telah dikenalpasti untuk mengikuti latihan bagi
memantapkan lagi diri mereka sekaligus dapat meningkatkan prestasi.
c. Memberi asas kepada pengurusan dalam
menentukan ganjaran kepada pekerja.
d. Memberi maklumat berhubung dengan keberkesanan
aktiviti-aktiviti pemilihan, latihan dan pembangunan pekerja.
Kaedah penilaian yang
biasa digunakan untuk menilai prestasi pekerja adalah :-
a. Senarai semakan (checklist) – cara yang
termudah untuk menilai prestasi dengan berdasarkan kepada senarai
b. Graphic rating scales – alat yang paling
popular digunakan dan boleh dikatakan sebagai senarai semakan yang lebih
terperinci.
c. Behaviourally anchored rating scales (BARS) –
cara yang lebih menumpukan kepada perkara yang sepatutnya dilakukan oleh
pekerja daripada menumpukan kepada ciri-ciri peribadi.
d. Essay appraisal – satu esei yang mencirikan
kelemahan, kekuatan, gelagat dan prestasi pekerja.
e. Model MBO – teknik penilaian yang kompleks
hasil daripada penerimaan program-program MBO.
Berdasarkan kaedah
penilaian prestasi di atas, kebanyakan organisasi menggunakan kaedah yang
ketiga dalam menilai prestasi pekerja, iaitu “management by Objective”. Sebagai contoh, di Universiti Malaya,
satu sistem diwujudkan untuk menilai prestasi para pekerja yang dikenali
sebagai KPI. Di dalam sistem tersebut, satu KPI wajib akan diletakkan di mana
ianya merupakan objektif kepada pekerja dalam menjalankan tugas dan sasaran
terhadap tugas tersebut. Di akhir tahun, pekerja tersebut akan dipanggil oleh
penilai untuk dinilai dan markah akan diberikan kepada setiap penilaian yang
dibuat. Dengan cara ini, pekerja dapat mengetahui tahap prestasi mereka dan ini
juga sebagai motivasi kepada mereka untuk berusaha mendapat markah yang tinggi
dalam penilaian prestasi tersebut. Jika pekerja didapati tidak berpuas hati
dengan markah yang diperolehi, pekerja boleh berjumpa terus dengan penilai dan
berbincang dengan penilai berkaitan dengan ketidakpuasa hati yang berlaku.
Kesimpulan
Secara kesimpulannya, penilaian prestasi
merupakan kayu pengukur terhadap kebolehan atau keupayaan seseorang staf itu
dalam menjalankan tugas seharian. Penilaian prestasi juga secara tidak langsung
dapat meningkatkan prestasi pekerja dengan memperkenalkan sistem ganjaran
kepada staf yang Berjaya mencapai tahap pretasi yang cemerlang. Peranan organisasi
dalam memastikan prestasi staf sentiasa berada pada tahap yang berangsangkan
adalah dengan cara mengenalpasti faktor yang boleh mendorong seseorang staf itu
mencapai tahap prestasi seperti yang dikehendakkan oleh organisasi.
Rujukan
1.
Ab.
Aziz Yusof, 2004, Penilaian Prestasi dari Perspektif Pengurusan Sumber Manusia,
Penerbit Universiti Utara Malaysia
2.
http://rodzah.files.wordpress.com/2010/02/7-unit7-new.pd
No comments:
Post a Comment