Wednesday, 30 May 2012

Penilaian Prestasi


Penilaian prestasi merupakan satu proses yang sistematik dan formal yang membolehkan pencapaian pekerja diperhati, dinilai, dicatat, dilapor, dibincangkan dan disusuli bertujuan untuk meningkatkan kualiti dan kuantiti kerja yang dilakukan oleh pekerja. Penilaian prestasi berperanan untuk mengukur tahap pencapaian pekerja sama ada mereka telah Berjaya memenuhi sasaran produktiviti organisasi yang telah ditentukan (Latiff Sher Mohamed, 1989). (Ab. Aziz Yusof, 2004, Penilaian Prestasi dari Perspektif Pengurusan Sumber Manusia, Penerbit Universiti Utara Malaysia)

Penilaian prestasi merupakan suatu proses yang sistematik bagi menilai kekuatan dan kelemahan pekerja. Penilaian prestasi bertujuan untuk :-

a.    Memberi maklumbalas kepada pekerja berhubung dengan prestasi kerja mereka. Di Universiti Malaya, maklumbalas kepada pekerja berhubung dengan prestasi kerja mereka adalah melalui penilaian KPI yang diadakan pada setiap hujung tahun. Pada sesi penilaian tersebut, majikan dan pekerja akan berbincang mengenai KPI mereka dan segala kekurangan atau kelemahan yang dilakukan oleh pekerja akan dimaklumkan kepada pekerja untuk mereka berubah.

b.    Menyediakan langkah tertentu untuk membantu pekerja meningkatkan prestasi. Langkah yang diamalkan di Universiti Malaya dalam membantu pekerja dalam meningkatkan prestasi adalah dengan menghantar pekerja yang telah dikenalpasti untuk mengikuti latihan bagi memantapkan lagi diri mereka sekaligus dapat meningkatkan prestasi.

c.    Memberi asas kepada pengurusan dalam menentukan ganjaran kepada pekerja.

d.   Memberi maklumat berhubung dengan keberkesanan aktiviti-aktiviti pemilihan, latihan dan pembangunan pekerja.

Kaedah penilaian yang biasa digunakan untuk menilai prestasi pekerja adalah :-

a.   Senarai semakan (checklist) – cara yang termudah untuk menilai prestasi dengan berdasarkan kepada senarai
b.   Graphic rating scales – alat yang paling popular digunakan dan boleh dikatakan sebagai senarai semakan yang lebih terperinci.
c.   Behaviourally anchored rating scales (BARS) – cara yang lebih menumpukan kepada perkara yang sepatutnya dilakukan oleh pekerja daripada menumpukan kepada ciri-ciri peribadi.
d.   Essay appraisal – satu esei yang mencirikan kelemahan, kekuatan, gelagat dan prestasi pekerja.
e.   Model MBO – teknik penilaian yang kompleks hasil daripada penerimaan program-program MBO.

Berdasarkan kaedah penilaian prestasi di atas, kebanyakan organisasi menggunakan kaedah yang ketiga dalam menilai prestasi pekerja, iaitu “management by Objective”. Sebagai contoh, di Universiti Malaya, satu sistem diwujudkan untuk menilai prestasi para pekerja yang dikenali sebagai KPI. Di dalam sistem tersebut, satu KPI wajib akan diletakkan di mana ianya merupakan objektif kepada pekerja dalam menjalankan tugas dan sasaran terhadap tugas tersebut. Di akhir tahun, pekerja tersebut akan dipanggil oleh penilai untuk dinilai dan markah akan diberikan kepada setiap penilaian yang dibuat. Dengan cara ini, pekerja dapat mengetahui tahap prestasi mereka dan ini juga sebagai motivasi kepada mereka untuk berusaha mendapat markah yang tinggi dalam penilaian prestasi tersebut. Jika pekerja didapati tidak berpuas hati dengan markah yang diperolehi, pekerja boleh berjumpa terus dengan penilai dan berbincang dengan penilai berkaitan dengan ketidakpuasa hati yang berlaku.


Kesimpulan

Secara kesimpulannya, penilaian prestasi merupakan kayu pengukur terhadap kebolehan atau keupayaan seseorang staf itu dalam menjalankan tugas seharian. Penilaian prestasi juga secara tidak langsung dapat meningkatkan prestasi pekerja dengan memperkenalkan sistem ganjaran kepada staf yang Berjaya mencapai tahap pretasi yang cemerlang. Peranan organisasi dalam memastikan prestasi staf sentiasa berada pada tahap yang berangsangkan adalah dengan cara mengenalpasti faktor yang boleh mendorong seseorang staf itu mencapai tahap prestasi seperti yang dikehendakkan oleh organisasi.

Rujukan

1.            Ab. Aziz Yusof, 2004, Penilaian Prestasi dari Perspektif Pengurusan Sumber Manusia, Penerbit Universiti Utara Malaysia
2.            http://rodzah.files.wordpress.com/2010/02/7-unit7-new.pd

No comments:

Post a Comment